Teszt: Megane II. GRANDTOUR PRIVILEG 1,5 dCi 100 LE

Technikai kategória: 

Szalonból 0 km-rel vettem az autót, most múlt egy éves. Azért választottam, mert:
1. Előtte sokáig Megane I. Classic autóm volt, szerettem, meg voltam vele elégedve.
2. Fontos volt a biztonság, nagy csomagtér, kényelem, lágy rugózás – ebben a sorrendben. 
3. Tetszett az új Megane GT formája.
4. Véleményem szerint az áráért ez az autó nyújtja a legtöbbet a kategóriában.
5. Sokat utazunk sok cuccal (4 fő kempingezés), kell a hely az autóban.
 
Külső
Mindenki ítélje meg maga, hogy tetszik-e neki az autó.
(A „szépséget” nem befolyásolja, de tény, hogy a kombi karosszéria légellenállása a legnagyobb a Megane II variációk között; a legnehezebb a kasztni, a hátsó része a legjobban koszolódik saras időben. De ennek tudatában is - nekem szép.)
Nekem nem tetszik a karosszéria „lemezek” kopogtatási hangja néhány elem fölött. Ez azért van, mert jó nagy darab elemek műanyagból vannak, és azok hangja elég jellegtelenül hangzik. Szubjektíven silányabbnak érzem a műanyag elemeket, mint a fémet. Jobb szeretem a lemezből épített autókat, de nem tudom megindokolni, hogy miért. Az én mércém szerint ebben az autóban túl sok a műanyag: pl. sárvédők, lámpák, ez egész csomagtér alja, stb. Nem vagyok meggyőződve arról sem, hogy pl. az amúgy gyönyörű hátsó lámpatest műanyaga nagyon jó (kemény) minőségű lenne, mert már nekem finom karcolások látszódnak rajta, ha a napfényben nézem.
Egy helyen tetszik a műanyag: a kocsi alja igen nagy felületen burkolt, ez biztos sok kőfelverődést kivéd, szép is, légellenállás is kevesebb.
Az autó „nagyot” mutat és a pesti szűk utcákban, parkoláskor annak is érzem. Megfontoltan kell vele forgolódni a szűk helyeken. 
 
Utastér
Az ajtók jó tágra nyithatók, három határozott akadási ponton keresztül.
Én elég tágasnak tartom az utasteret. Négy, átlagosnál termetesebb felnőtt kényelmesen elfér, hátul az ötödik hely csak rövid utazásra jó.
Az anyagok a Privileg-ben kifejezetten jók. Bőr és szövet keveréke. Ahol ülünk, ott szövet, ezért nem ragad a fenekünk a melegben. Ahol látjuk, ott szép világos bőr. A színösszetétel a belteret világossá, vidámmá teszi. Nem tapasztaltam, hogy kényes lenne a koszra, de szerintem én túlzó módon vigyázok a tisztaságra. (Nincs háziállat, nincs kajálás piálás a kocsiban, munkaruhában nem ülünk bele.) Ennek ellenére már volt folt az ülés szövet részén, de kárpittisztító habbal szépen kijött. Az ajtók bőr kárpitja alatt a tömés puha, ezért kellemes a tapintása. A műszerfal nagy részének borítása is puha, kellemes érzetű. Sajnos nekem nem tetszenek az műszerórák és a rádió-kijelző feletti műanyag árnyékoló elemek: kemények, napon azonnal felforrósodnak, szinte radiátorként öntik a hőt, fűtik előttem a levegőt, azonnal látszik rajtuk a por és még soha nem tudtam úgy megtisztítani, hogy ne maradjon enyhén foltos.
Nekem (eddig) semmi zavaró zörgés, nyöszörgés nincs az utastérben.
Én hamar megtaláltam a számomra kellemes vezetési helyzetet, mert a kormány két irányban, az ülés előre-hátra, fel-le, a támla és a deréktámasz is jól állítható. A műszerek jól láthatóak éjjel nappal. Állítható a fényerejük, de a max. fényerőnél tetszik a legjobban, amikor izzanak a narancs színek.
Sok a rakodótér: ajtókban térképzseb és puha fedeles könyöklő, ülések közötti puha fedeles könyöklő, bazi nagy (tényleg!) hűthető kesztyűtartó. Nem tetszett, hogy a kesztyűtartó hűtését nekem nem lehetett télen elzárni, mert lehagytak egy filléres kék műanyag elzáró bizgenytyűt (azóta pótoltam).
Az első utasok lába alatt mindkét oldalon van egy-egy rekesz a padlóban. Ezt igen hasznosnak tartom, de megint csak sajnálkozom, hogy kispórolták belőle az amúgy benne lévő világítást. Viszonyt jó, hogy mind a négy ajtó aljában van kilépő világítás. A mennyezeti világítás a legsötétebb éjszakában is képes nappali világosságot varázsolni az utastérben. Az ajtók alatt a küszöböt gyárilag elhelyezett küszöbvédő védi. Hát… jól néz ki, csodálják is azok, akiknek nincs, de én nem tudom, miért van ott… Hiszen ez ugyan úgy karcolódik, csúnyává válik, mint a küszöb. Ha cserélhető lenne, talán lenne értelme, bár eddig egyik autómban sem koptattam el a küszöböt látványosan.
A padlószőnyegek a szokásos minőségűek és természetesen igénylik plusz autószőnyeg használatát – ha kímélni akarjuk őket.
Az egész belső színében, minőségben tetszik, sehol nem látszik ki fémrész.
Az ajtók becsukódáskor mély hangon szépen dubbannak és nem lemez hangon pengenek. Kellemes az ajtók hangja.
 
Csomagtér
Úgy tudom, hogy ebben kategóriában ez a legnagyobb, 520 liter. Alapterülete majdnem négyzet, síkokkal határolt. A csomagtér takaró roló könnyen kezelhető, könnyen ki is vehető és a hátsó ülések lehajtásával máris kész a kis teherautó. Már szállítottam vele komplett zenekart, dobostul erősítőstül, mindenestül. Egyébként a kihúzható roló ügyesen van megoldva: az utastér felől kb. 1/4-d részben kemény, ezrét oda kényelmesen lehet pakolni utazás közben. Apropó roló! A hátsó ajtók kárpitjából beépített rolók húzhatók fel az ablak elé árnyékolás céljából. A nap tűzését nagyon jól megfogja a hátul ülők részére, de persze az utastér azért bemelegszik rendesen, az ellen nem véd.
A csomagtér padlójának takarója alatt nagyon sok plusz rakodótér van. Én ezt imádom, mert motyózós típus vagyok, de nem szeretem, ha a motyó látványos helyen van. Hát ide el lehet rejteni mindent. Pótkerék teljes (és ezért dög nehéz). A csomagtér háló rögzítő pontjai megtalálhatók a csomagtér négy sarkában, de hálót nem adtak, állítólag 60 ezerért! lehetne külön megvenni. Őrület.
 
Funkciók
Nekem a Renault kártyám ún. szabadkezes, amit annyit jelent, hogy elég, ha a zsebemben van és így is tudom nyitni, zárni, indítani, működtetni az egész autót. Ezt hasznosnak tartom, remélem, hogy hosszú távon megbízhatóan fog működni az elektronika eme varázsa. A kocsihoz adott használati utasítás sok olyan funkciót is társít a kártyához, ami az én (és úgy hallom, hogy a többi Magyarországon forgalmazott autóban sem) nem működik. Kár, hogy mégis csak másodrendű piaca vagyunk a Renaultnak…
Műszerezettség magas és informatív. Csalódtam viszont az ajtók nyitását jelző piktogramban: nem jelzi, hogy melyik ajtó nyitott. A Dyn+ felszereltségben külön-külön jelzi, ezért tartom bosszantónak, hogy az egyel magasabb szintnél ezt nem teszi. Ki érti ezt? A fedélzeti számítógép adatainak kiíratása a szöveges kijelzőre jó móka. de ma már gyakorlatilag alig használom. Csalódást okozott, hogy nem pontos adatokat ír ki. Nekem pl. mindig több a tényleges átlagfogyasztásom, mint amit a gép számol. De az is igaz, hogy csak 2-3-4 decivel, ami nem jelentős eltérés, tűréshatáron belül van. Talán túl sokat vártam a pontosság terén… Kellemes viszont, hogy néha szöveges üzenetet küld néhány dologról.
Szerintem kicsit hangosan kattog az index, ijesztően sípol a tank üresedését jelző hang, de ezek gyorsan megszokható dolgok.
Szeretek hangos és tiszta zenét hallgatni utazás közben. Már előre sok rosszat hallottam a Megane gyári audiók minőségéről, ezért kellemes meglepetésként élem meg, hogy szerintem az én kocsimban a cuccuk teljesen élvezhető minőségben szólnak. Eleve úgy álltam neki a dolognak vásárláskor, hogy majd egy jobb minőség beépítésre kerül, de most már sajnálnám kidobni a pénzt ilyesmire, mert a gyári CD-s rádió 6 hangszóróval az én igényeimet kielégíti.
Nekem tetszik a magától sötétedő belső visszapillantó, hasznosnak tartom. Nem használom viszont az automata világítás kapcsolót: nem akkor és nem úgy kapcsol, ahogy én elvárom. Az automata ablaktörlő funkció hasznosságát egy év után sem tudtam eldönteni: általában kellő ritmusban töröl és akkor imádom, de néha bevadul és akkor leállítom. (Hallottam vagy olvastam valakitől, hogy a tetőről a víz pont az érzékelőre folyik bizonyos szituációkban és akkor bevadulva törölnek a karok, hiszen folyamatos vizet érzékelnek. Szerintem is ez így van. Sajna, hogy erre nem gondoltak a tervezők.)
A szervó nekem pont jó, könnyedén tudok forgolódni a kocsival.
A más formájú kézifék ugyan arra jó, mint a hagyományos formájú. A forma meg ízlés kérdése.
A fűtés–hűtés automata. Nagyon kényelmes, hogy a beállított hőfokot minden körülmények között tartja a bonyolult elektronika. Kifejezetten élvezem, mikor lefagyott autó esetén egy gombnyomásra mindent elkövet az autó (és ezt igen hatékonyan, gyorsan teszi!), hogy leolvassza, páramentesítse a szélvédőt. Erős mínuszokban a fűtés nem olyan gyorsan éled, mint az előző benzines Meganomban. Pedig ebben az autóban elektromos kiegészítő fűtés is van, indítás után addig segít, míg a melegvíz nem áll rendelkezésre. De ez az elektromos kiegészítő fűtés lehetne egy kicsit erősebb. A melegvíz csak jó néhány km autózás után jelenik meg. Nem nagyon hidegben viszont hamar felmelegszik az utastér és utána egyenletesen meleg marad, még sűrű ajtónyitogatáskor sem kell állítgatni a rendszeren, magától követi a változásokat.
Nyáron a hűtés pont elegendő és ami fontos: huzatmentes! De ezért nem mondható, hogy a klíma teljesítménye nagyon nagy lenne. Ezt onnan gondolom, hogy ültem már olyan autóban, ahol a haver 1-2 perc alatt hűtőházat csinált az utastérből. Az én dCi-m ezt nem tudja, kell egy kis idő, míg beállítja a kívánt hideget. De utána azt becsülettel tartani tudja. Külön örülök neki, hogy a szellőzés halkan oldja meg a feladatát, persze leszámítva a bemelegítő vagy lehűtő kezdeti fázisokat.
 
Elindulás
Az első dízel autóm. A kártya érzékelése esetén a start gomb egyszeri megnyomása után beindul a motor. Szeretem, hogy a gombot nem kell nyomva tartani az indítás folyamata alatt, csak egyszerűen megnyomni, utána minden történik magától. Nyáron gyakorlatilag nincs izzítási idő, erős hidegben 2-3 mp. A motor hangján hidegen -az autó mellett állva- hallani, hogy dízel, kicsit nyers. Melegen is hallani a dízeles felhangokat, de szerintem szépen jár. Bent az utastérben a motor pont csak annyira hallható, hogy tudjuk, jár. 
 
 
 
Utazás
Az eddigi autóim közül a legpuhább futású, nagyon hasonlít az előző Megane-ra. Ezt kifejezetten szeretem benne. Én nem vagyok sportos vezető, ezért nem tudom megítélni, hogy szélsőségesen erőltetett körülmények között hogyan viselkedik a futómű, de szerintem ez egy igen stabil autó, legalább is én így érzem. Stabilan, biztonságban érzem magam benne autópályás tempónál is, a hegyi szerpentineken is. Nem fáradok el benne. Eddig a leghosszabb, egyszerre megtett utam ezzel az autóval (néhány tízperces pihenőkkel) 1200 km 22 óra alatt. Ez alapján azt mondom, hogy kényelmes és stabil utazóautó.
Menet közben csend van, de azért nem prémium autós csend. Inkább a motor hangja, majd nagyobb (140 körül) sebességnél a szélzaj is hallatszik, de nem zavaró frekvencián. (A régi Meganom sem volt zajos, de valahogy nagy sebességnél a zaj minősége zavaróbb volt.) A motor 1,5 dCi 100 LE. Most úgy érzem, hogy soha nem fogok mást venni, mint dízelt. Pedig nem tartom látványosnak a különbséget az előző Meganom (1,4 – 16v 98 LE benzines) motorja és e között. Szerintem erőben a két motor még érzésre is egyforma, végsebességben is, és mégis… Valahogy úgy érzem, hogy a dízel békéssebben, nyugodtabban, kevésbé pörgetve tudja ugyan azt, mint a benzines. És ez tetszik nekem!
De az is igaz, hogy ezt a motort nem lehet, nem érdemes pörgetni, mert hamar elfogy a fordulat és az erő… Én úgy érzem, hogy 150 km/h-ig szalad könnyedén az autó, e felett egyre inkább erőlködik, 170-nél gyorsabban még nem mentem vele, és nem is kívánok. Nálam nem teljesen igaz az az általános hit, hogy alacsony fordulatszámnál is van erő, mert 1500 alatt illik visszaváltani, nekem 5-ben 50 km/h –nál már enyhén berángat. De az igaz, hogy 2000 és 4500 között igen jó erőben van a gép, harap. Az én stílusomnak ez megfelel, a benzines autómat sem pörgettem, csak ritkán. Aki viszont szeret jókat gyorsulni, frissen pörgetni, annak nem biztos, hogy tetszene ez a motor … (amíg ki nem próbálja). Szerintem. Ja igen. Az sem utolsó szempont nálam, hogy az eddigi átlagfogyasztásom 5,2 l/100 km. Ez a tényleges fogyasztás, a tankolt mennyiség és a megtett km alapján számolta. A számítógép átlaga 4,8 l/100 km.
 
Megállás
Bár számítottam rá, hogy érzékeny fék lesz a Megane-ban, ennek ellenére az elején elég sokszor letapadtam, buccoltam, főleg a városi araszolgatások során. A fékerő adagolást én nehezen szoktam meg, de most már képes vagyok bármilyen „lágyan” is fékezni, nem is értem, hogy az elején mi bajom volt a fékkel. Persze, össze kellett szokjon a lábam és a pedál. Szóval ne ijesszen el senkit az, ha túl harapós fékkel riogatják. A GT-ben megszokható és utána nagyon jóóóó a fék! Hihetetlenül hatékony!
 
Meghibásodás
Nekem eddig nem volt meghibásodásom. Kop-kop-kop. Bár most vagyok egy gyári visszahívási akció közepén, az autó két első rugóját kell cserélni, megelőzendő a további toronycsapágy problémákat.
 
Összefoglaló véleményem
Ma is ugyan ezt az autót venném meg.