Megane II. kilincsében lévõ mikrokapcsoló cseréje I.

Technikai kategória: 

Az autó:

Megane II., 2004.09. havi, GT privileg, 1,5 dCi 100 LE

 

A tapasztalt hiba:

Elõször a bal hátsó, kb. 2 hónap múlva a jobb hátsó, majd rá 3 hónappal a jobb elsõ ajtók kilincsein lévõ zárógombok mikrokapcsolóinak meghibásodásai miatt ezekkel a gombokkal nem lehetett zárni a kocsi központi zárját. A kilincs minden más funkciója mûködött.

 

Javítás:

Márkaszervizben vettem 3 darab mikrokapcsolót. (A „szabadkézi kártyát” érzékelõ (kártya jelenlétet érzékelõ) antennával együtt árulják ezt a mikrokapcsolót. 77 01 209 342 „ajto kilincs nyomogomb”) Feladat, hogy a külsõ kilincs belsejébõl el kell távolítani a rossz mikrokapcsolót antennával együtt és a helyébe kell rakni az új alkatrészt.

 

Munkafázisok

1.

Ablakemelõ kapcsolóház eltávolítása. Egy csavar fogja, csavarfedõ kupak alatt található a csavar feje. Az ablakemelõ kapcsoló háznak a jármû eleje felé nézõ végén van egy hosszú nyelve, ami befogja, befeszíti a mûanyag házat a kárpit alá, ne ott kezdjük el feszegetni, hanem a másik végén (hátsó részén) pattintsuk ki.

2.

A belsõ zárnyitó szerkezetet szintén  egy csavar fogja, itt is csavarfedõ kupak alatt található a csavar feje. A belsõ zárnyitó szerkezetet mûanyag házának kiemelését a kocsi eleje felõl próbáljuk, mert hátul erõs bütyök rögzíti, szorítja a kárpit alá. Amikor a mûanyag ház kijött, akkor óvatosan fordítsuk magunk felé a hátulját. A hátulján találunk egy téglalap alakú fedõkupakot, ennek hosszabb oldalán van két nyelves patent, csavarhúzóval a nyelvet kiakasztva levehetõ a kupak, így a zárnyitó szerkezetet háza kézbe kivehetõ, a téglalap alakú fedõkupak viszont a zárnyitó huzallal együtt az ajtóban marad.

3.

Távolítsuk el a hátsó ajtókárpit felsõ részét. A kárpitot most már csak erõs mûanyag patentok fogják. Én az ablakemelõ kapcsolóház helyén kezdtem meg a kárpit lefeszítését. Vigyázni kell, mert ugyan itt alul két laza mûanyag zsinórral össze van kötve az ajtó maradó fix része a lejövõ kárpittal! A patentok szétfeszítése után, de mielõtt végleg leszednénk a kárpitot, ezt a két laza mûanyag zsinórt ki kell akasztani a maradó részbõl. Megjegyzem, hogy jó erõsen kellett magam felé húzni a kárpitot, mire az elsõ patent engedett, eztán már lejött körbe szépen.

4.

Feltárult az ajtó belseje. A kilincs-szerkezetet azért nem látjuk még, mert belül az ajtóban a zárszerkezetet egy fekete mûanyag elem takarja/védi (feltételezhetõen az ajtóba bejutó csapadéktól). Figyeljük meg (fényképezzük le) a fekete mûanyag elem elhelyezkedését.

Ez a mûanyag elem 2 patenttal van rögzítve. Nekem csak roncsolással sikerült kiszednem a patentokat …

A patentok kiszedése után kis ügyeskedéssel kiforgatható a mûanyag védõelem az ajtó belsejébõl.

5.

A fekete mûanyag elem kivétele után (zseblámpa fénye mellett) most már látható a kilincs-szerkezet ajtóban lévõ belsõ része. A kilincs-szerkezet alján van rögzítve egy elektromos csatlakozó, amit szét kell húzni. Ez a csatlakozó köti össze a kilincsben lévõ mikrokapcsolót és a kártya jelenlétet érzékelõ antennát a jármû elektromos hálózatával. Ha ezt a csatlakozót nem húzzuk szét, akkor nem tudjuk majd a kilincset kívülrõl kiemelni az ajtóból. (Van egy másik elektromos csatlakozó is a kilincs-szerkezeten, de az eldugva helyezkedik el, gyakorlatilag alig látszik és hál’isten  azt nem is kell bolygatnunk.)

6.

Most kell azt ajtóból kívülrõl kiszerelni a kilincset.

Tudni kell, hogy a külsõ kilincs két darabból áll: magából a fogantyúból (amit megfogunk és nyitogatunk) és a zárbetétbõl (fix rész).

A zárbetét a hátsó ajtón igazából nem tartalmaz kulccsal nyitóható zárat, valójában csak egy zárbetét formájú mûanyag „vakdugó”, ami olyan formájú, mint a bal elsõ ajtón lévõ igazi zárbetét.

Ezt a zárbetétet egy fém retesz rögzíti az ajtó belsejében. Ezt a fém reteszt kell kinyitni ahhoz, hogy kívülrõl simán ki tudjuk emelni a zárbetétet. Ennek a retesznek a kinyitása okozta nekem a legtöbb gondot, mert sokáig nem tudtam rájönni, hogy hogy mûködik a retesz…

A reteszt az ajtó „élén” lévõ lyukon (kb. 10 mm átmérõjû) keresztül érjük el. A lyukat mûanyag kupak takarja. A kupak eltávolítása után erõs fényû zseblámpával tekintsük meg a reteszt. Gyakorlatilag egy matt, szabálytalan formájú „laposvasat” keressünk. Ennek a „laposvasnak” a felsõ szélébe kell egy kampót beakasztanunk és így magunk felé húznunk a „laposvas” tetejét. Elég könnyen nyílik, jön felénk a „laposvas” felsõ része, ha be tudtuk akasztani a kampót. (Ehhez a részhez érdemes tanulmányozni a szerelési kézikönyv 51A fejezet „hengerzár kiszerelése” részét, ami a Klub honlapján megtalálható.)

Ha kinyitottuk a reteszt, vegyük ki a zárbetétet.

Ekkor húzzuk meg (NE NYISSUK, hanem párhuzamosan az ajtó lapjával húzzuk meg) határozottan a kilincset a kocsi hátulja felé, a zárbetét üres helye felé, ekkor érezni fogjuk, hogy kiakad a kilincs. Vegyük ki a kilincset, de figyeljünk arra, hogy a kocsi eleje felé nézõ végén ott az elektromos vezeték a csatlakozóval, azt is óvatosan vegyük ki a lyukon keresztül.

Hurrá, kezünkben a kilincs, benne a rossz mikrokapcsoló!

7.

A kilincs belsõ felén, a kocsi eleje felé nézõ végén van egy fekete mûanyag fedõlemez, azt távolítsuk el, nem fogja semmi, könnyen leszedhetõ. Alatta lapul egy pici csavar, ez rögzíti a kilincs belsõ részét takaró mûanyag elemét. Ha ezt a csavart kivesszük, akkor a csavartól elindulva óvatosan feszítsük le a kilincs belsõ felét takaró mûanyag elemet. Figyelem! A takaró mûanyag elem csavartól számított túlsó vége a kilincs elem alá egy nyelv segítségével be van bújtatva! Tehát itt nem szabad feszegetni, hanem amikor a takaróelem félig ki van pattintva a helyérõl, akkor a csavar felé meg kell húzni, hogy a túlsó végén a nyelv ki tudjon jönni!

Ha levettük a kilincs belsõ felét takaró mûanyag elemet, akkor már hozzáférünk az antennával egybeszerkesztett mikrokapcsolóhoz.

Kukába kidobni a kapcsolós részt, helyette berakni az újat.

8.

Visszafele már adja magát a dolog.

A zárbetét visszarakása után a „laposvas” reteszt a lyukon keresztül vissza kell tolni egy csavarhozóval (tehát a „laposvas” reteszt „rá kell zárni” a zárbetétre).

9.

Az elsõ ajtó kárpit leszerelésének sajátosságai:

A könyöklõbe integrált fedeles tároló rekesz (doboz) 2 belsõ patentjának eltávolítása után a doboz két rövidebb oldala közepének külsõ részén van két mûanyag karom, ami befeszíti a helyére a dobozt. Tehát kiszereléskor a két rövidebb oldal közepét kell kicsit a doboz belseje felé nyomni, közben felfelé húzni a dobozt, hogy kiszabaduljon.

A kárpitot alul megkezdve le kell feszegetni magunk felé húzva, a kárpit teteje felül FIXEN rögzítve van! Ha kiszabadultak a kárpit patentok alul, akkor a kárpitot fel kell hajtani és ki kell támasztani.

(A hátsó ajtón a kárpit teteje érdekes módon NINCS rögzítve az ajtóhoz!) Az elsõ ajtón a kárpit saját testébõl öntött mûanyag patentok itt már nem olyan erõsek, mint a hátsó ajtón. Jobb alsó sarok patentje  nekem le is tört, de mivel ez egy erõs és nagy patent, ezért könnyen -fémtüskés megerõsítés után- megragasztásra került.

 

Azóta minden cserélt kapcsolóm prímán mûködik. Most azt várom, hogy mikor romlik el a 4. (bal elsõ ajtó) kapcsoló, mert az még eredeti.

 

(VaBa, e-mail)