Bovdenes pillangószelep-ház tisztítás

Technikai kategória: 

 

Mivel nem csak a szám szokott járni, hanem igyekszem utánajárni dolgoknak, még pénteken délután a kíváncsiságtól vezérelve nekiláttam, hogy kiszerelt állapotban nézhessek rá a pillangószelep-házra. S hogy mások is okulhassanak belőle, fotókkal illusztráltam az eseményt. (  Csak megfelelő szerszámozottsággal és türelemmel ellátott egyének kezdjenek bele a műveletbe!)    Mivel a Megane I. K4J-750-es motorjáról nincs a klub oldalain doksi, így a letölthető Megane II. K4J-730-as motorról szóló magyar ( vagy francia, akinek ez jobban megy) leírást javaslom áttekinteni, ez a motor a külső sallangok kivételével, szinte teljesen megegyezik  a 750-essel. (Megane II., MR-364- Megane-1.pdf, Keverékképzés, levegőbelépő ház, 12A-12 – 12A- 13 oldal).  Hogy hozzá lehessen férni a pillangószelep-házhoz, le kell szerelni a levegőbeömlő-házat. Itt mindjárt el lehet akadni, mert a rögzítő csavarok 9-es torx-dugókulcsot igényelnek, amit eddig sehol nem tudtam beszerezni. Ellenben szerencsémre van egy angol szabványú, ¼ collos dugókulcsom, ami pont jó volt erre a célra. Metrikus dugókulcsban kb. a 6,5-ös lenne jó, 7-es nagy, 6-os kicsi. Mindenesetre a gyári csavarokat kicseréltem M6x100-as, 5-ös imbuszkulccsal csavarhatóra, így későbbiekben nincs gondom. A levegőbelépő-ház elég nehezen szedhető ki a rendelkezésre álló szűk hely miatt, én egy picit megreszeltem a hengerfej kiálló, éles sarkait, ezután már könnyebben kijött, de így is vacakolni kellett vele. Természetesen a reszelés nem kötelező, én így láttam jónak. Az éles sarkok amúgy is már korábban felsértették a kezem .  A pillangószelep-ház tisztításához nem kell feltétlenül kiszerelni a házat, kis gimnasztikával hozzá lehet férni a tisztítandó részhez, csak ne menjen semmilyen rongydarab a pillangószelep mögé.  Amúgy nekem nem volt semmiféle ingadozó alapjáratom, viszont látható, hogy volt némi olaj- kosz a házon. Érdekesség, hogy tisztítás után az alapjáratom csökkent valamicskét, most a fordulatszám-mérő 750-es osztásán áll, előtte kb. két mutató vastagságnyival fölötte volt. Magyarázat ??????  Leszereltem a pillangószelep-házról a pillangószelep pozíció érzékelőjét is, úgy láttam, nem árthat egy gumigyűrűt beszerelni a ház és az érzékelő közé, talán így kevesebb por juthat be a potméterbe.  Még egy dolog, ami ugyan nem olyan jelentős, de sok kilométert futott kocsiknál beleszólhat az alapjáratba. A pillangószelep alapállapotát meghatározó műanyag ütköző nálam látható módon félkör alakban bemélyedt ott, ahol az állítócsavarra minden egyes gázelvételkor rácsapódik. Ugyan ez csak tized milliméternyi vagy még kevesebb, de ha belegondolunk, hogy minden sebességváltáskor alaphelyzetbe kerül a pillangószelep, előbb-utóbb a mélyedés több tized mm is lehet, ami már igencsak eltérhet a gyári beállítástól. Úgyhogy szerintem nem árt a kis csavarral óvatosan utána állítani, persze, csak akkor, ha valóban szükséges.

Még egy hozzáfűzésem lenne a pillangószelep-ház tisztításához. Akkor rögtön nem vettem észre egy változást a motor működésében, de aztán felfedeztem valamit. Már korábban is furcsállottam és kérdezni is akartam klubtársakat ( de aztán valahogy elmaradt ) a következő jelenségről. Hidegindítás utáni, tehát még  ún. szivatós üzemmódban kb. 1000-1100 fordulaton pörög a motor, a gázpedál finom nyomására először csökken a fordulatszám, aztán a pedál továbbnyomásával kezd csak emelkedni. Emiatt indulásnál rendszeresen megtorpant a kocsi, emiatt mindig nagyobb gázt adva kellet indulni, ami kissé zavart eleinte, de aztán megszoktam.  A pillangószelep-ház tisztítása után, azon túlmenően, hogy picivel csökkent a melegüzemi alapjárati fordulatszám, az előbbiekben vázolt jelenség is megszűnt, hideg állapotban a gázadásra folyamatosan emelkedik a fordulatszám. Fentebb vázolt jelenségek ezek szerint előjelei annak, hogy lassacskán megérett a helyzet a pillangószelep-ház tisztítására. Gondolom másoknál is előjönnek hasonló problémák, nem árt, ha tudnak róla.  

   Na, fiúk-lányok, egyelőre ennyi. A mellékelt fotókon minden jól látható.

    Üdv. mindenkinek: Koo-Pee