Hátsótengely leültetése

Technikai kategória: 

A hátsótengely torziósrúdjainak beállításához először az autót hátul fel kell bakolni úgy, hogy mindkét kerék szabadon lógjon. Ezután a hátsókerekeket és a lengéscsillapítókat le kell csavarozni. A tengely állását ebben a szabadon függő helyzetben be kell jelölni, legjobb ha a tengelyközepe és a karosszéria egy meghatározott pontja - amely pl. a sárhányó - közötti távolságot mérjük. Ezután távolítsuk el a torziós rudakon lévő kupakokat. A 4 torziósrúddal rendelkező autókon csak a menetiránynak megfelelőket (elülsőket) kell beállítani.

A torziósrúd menetébe egy M10-es menettel rendelkező húzókalapácsot, vagy egy spec. Lehúzó szerszámot kell becsavarni. Szükség esetén tegyünk egy kis rozsdaoldót a fogazásra a középcsapágy belsejébe és külsejére.

Ezután mindkét torziós rudat a fogazatból ki kell húzni. Mindkét féltengelyt olyan mértékben emeljük meg, mint amennyire le akarjuk ültetni őket, majd ebben a pozícióban a torziós rudakat nyomjuk vissza. A torziós rudakat először kívül kell bevezetni, azután pedig belül a középcsapágyon. Hogyha ez a közép csapágynál nem illeszkedik akkor a rudat egy kicsit húzzuk ki újra, majd kívül forgassunk tovább egy foggal míg belül nem passzol. Közben a féltengelyeket finoman le és fel mozgassuk, hogy belekapjanak a fogazatba.

Ezután mindkét oldalon feltétlenül mérjünk utána, hogy vajon a beállításaink azonosak -e. Végül a műanyag kupakokba tegyünk egy kis zsírt és helyezzük vissza őket majd a lengéscsillapítókat és a kerekeket csavarozzuk fel.

Amint lehet, feltétlenül állíttassuk be a fékerő szabályzókat, ha az autón van ilyen. Máskülönben ennek elhagyása a hátsótengelyek túlfékezéséhez és ezáltal balesetveszélyhez vezethet.

(Geribor & Dodi, email)