Egy magyar és a Renault - Habiera89 írása

Úgy adódott, a szerdai napot a Titanic kiállításon töltöttük, ahol szinte rögtön az első táblán egy sorra lettem figyelmes:
 
"1906 Szisz Ferenc nyeri a a legelső autóverseny nagydíjat egy Renault volánjánál."

Sziszi Ferenc emléktábla - Titanic-kiállítás

Érdekesnek találtam a dolgot, hát kicsit utána néztem, ki is volt Szisz Ferenc és pontosan melyik volt ez a verseny.
 
Szisz Ferenc egy erdélyi származású szász család leszármazottja, aki 1901-ben kezdett a Renault cégnél dolgozni. Okleveles gépészmérnök és feltaláló tehetség.
Megalkotta az első szabályozott öngyulladó motort és neki köszönhető az a levegő sűrítő inditó rendszer, ami leváltotta a kurblizást, nézeteim alapján a diesel technológia alapjait fektette le.
 
1902-től ő a Louis Renault versenyszerelője, mai Forma 1 szavakkal főmérnöke.
1903-ban meghal Marcel Renault, utána ő is versenyző.
1905-tól  Szisz Ferenc a Renault tesztelési osztály vezetője.
 
1906-ban kerül megrendezésre az Első Modern Grand Prix, ami a mai Formula 1 elődjének tekinthető. Az első Grand Prix versenyt, amelynek során Le Mans – Saint Calais – Ferté Bernard országúton kijelölt, nagyjából háromszögű pálya 103,18 km-es távolságát naponta hatszor kellett megtenni. A kétnapos versenyen harminckét gépkocsi rajtolt, melyből – a nagy hőség miatt – az első napon 16, a másodikon további 5 gépkocsi esett ki.
 
Szisz fölényes, 32 perc előnnyel kivívott győzelmét a gyengébb teljesítményű – mindössze 90 lóerős – Renault nyergében egy műszaki újítás tette lehetővé: autójára a Michelin fivérek újdonságát, a könnyen cserélhető keréktárcsára szerelt gumiabroncsot tették fel. Szisz végül is szenzációszámba menő 100,8 km/h átlagsebességet ért el: az 1238,16 km megtételéhez 12 óra 14 perc 7 másodpercre volt szüksége.
 
Teljesítményével Európa-szerte népszerű lett, képeslapok, plakátok készültek róla. A győzelemért 45 ezer frank jutalomban részesült, soron kívül megkapta a francia állampolgárságot, és ő volt az első autóversenyző, aki állami elismerést kapott Franciaországban.
 
Szisz Ferenc és a győztes Rrenault
 
Szisz 1909 elején elhagyja a Renault céget, később a Mercédes színeiben versenyez, de a háború után élete végéig a Renault és Citroen autók javításával töltötte idejét.
 
Szisz Ferenc az autósport szimbóluma és a szobra megtalálható a Hungarorong bejáratánál, a Renault pedig már az évszázad elején megmutatta, milyen kiemelkedően teljesít társaival szemben. 
 
Szisz Ferenc szobor - Hungaroring
 
Sok esetben hallhatjuk, hogy így a francia, úgy a francia autó, de a Renault már régen bizonyította, hogy kivételes.