Vezérműszíj csere

Figyelem! A cikk nem tartalmaz minden információt a vezérműszíj cseréről! Ezen kívül olvassátok el a felelősségvállalási nyilatkozatunkat is! (a szerk.)

Van egy 1,4-es 16V Megane I gépjárművünk (K4J motor típus). Elérkezettnek látuk az időt egy vezérműszíj cserének (116xxx km után... igen tudom bátrak voltunk:-) de mindig szükség volt a kocsira...). Szerviz árajánlatától elálltunk 140000HUF-ot kértek volna egy ilyen műtétért. Ezért gondoltam, hogy édesapám (autószerelő) segédletével meg kéne probálni szerviz nélkül megoldani ezt a problémát.

Kis kutató munka következett: Haynes könyv, fórumolvasás, levelezés (ezer köszönet Bolti felhasználónak a fórumon)...

Beszereztem az alkatrészeket: vezérműjavítókészlet (szíj, feszítőgörgő, segédgörgő 2 db műanyag "porvédő" a vezműtengelyek végére) + vízpumpa.

Aztán nekiestünk. 1 hétvége ráment, de ha csak a szerelésre fordított időt nézzük akkor az nem volt több 1/2 napnál . A többi időt a fejvakarás, a szerszámgyártás, meg a "még több infó vadászata a neten" cselekvés tette ki. Ennek lett eredmény az, hogy ráleltem erre a skiccre.

Figyelem! A rajzon közölt csap hossza feltehetően nem 68mm, hanem 69,5mm. Benzines motoroknál nem okoz problémát a nem megfelelő hosszúságú csap, ezért a 68mm nem okozhatot gondot a cikk írójának sem. dCi motoroknál fontos ez a méret. Feltehetően a 69,5mm a pontos méret. A cikk végén a helyes rajz! (a szerk.)


Sajnos a konkrét adatok hiánya miatt sikerült is elállítanunk a vezérlést, de miután megtaláltam a tényleges adatokat gyerekjáték volt a visszaállítás. Szóval valóban nélkülözhetetlenek ezek a "vasdarabok". Valóban nagyon fontos a vezműtengely és a főtengely fix rögzítése a vezműszíj eltávolítása előtt.

A vezműtengely rögzítőt nem ez alapján csináltuk, hanem mi mértük le tolómérővel, de ha jól emlékszem nagyjából stimmelnek az adatok. Szóval ha ez alapján készítettük volna el biztos hogy stimmelt volna. Itt könnyű dolgunk volt, mert a vezérműtengelyek bevágásának egymáshoz képest vízszintesen kell állniuk. Ez nem nagy feladat mert erre rálát az ember és látja hogy mi passzol bele...

Kaptam egy vezérműszíj csere leírást ehez a motor típushoz. Nagyon szerviz anyagnak tűnt, szépen leírta, hogy mit hogyan kell sorjában tenni, képekkel illusztrálva. És a vezműrögzítéshez a Mot. 1496 szerszámot, míg az FHP rögzítéshez a Mot. 1489 szerszámot javasolta.

Keményebb dió rajz nélkül (vagy vásárolt eszköz nélkül :-) ) Az FHP rögzítése. Számunkra a kulcs adat a 68 mm volt (Ez a rajzon a tüske hossza a blokk síkjától) Ezt a méretet nem tudtuk volna lemérni sehogy sem, mert nem láttunk át a blokkon, szétszedni meg már nem akartuk jobban....:-). Ezt kell becsavarni az 1-es hengeren lévő furatba. Azért is keményebb dolog az fhp megtalálása mot. 1489 szerszám nélkül, mert ahhoz már indikátor óra kell (ilyenünk nem volt otthon)... meg ott tekergetni a motort hogy hol az FHP....(precíz meló) szóval sokkal biztosabb megoldás ez a tüske, Behajtod a tüskét forgatod a motort, és mikor rákoppan a főtengely a behelyezett tüskére, akkor zicher, hogy az egyes henger FHP-ben van!

Ez a méret biztos jó a mi motorunkhoz (K4J), de azt hiszem jó az 1,6-os 16V -be is (ennek nem tudom a motor kodját, de ha jól emlékszem a leírás amit kaptam az erre a két típusra szolt, de ez nem zárja ki azt a lehetőséget, hogy pont ez az azonosítójú szerszám kell több motor típushoz is...)

Azért is mondom hogy tuti jó, mert mi "elbénáztuk" (pontosabban most csináltunk először ilyet, és nem állt rendelkezésünkre ez a szerszám). Majd miután konstatáltuk azt, hogy frankon elállítottuk a vezérlést tudtuk, hogy csak ezen szerszámok segítségével tudjuk majd visszaállítani. Ha nem találtam volna meg ezt a 68 mm es kulcs adatot, akkor azt hiszem még mindig ott gyakorolnánk a garázsban a vezérlés állítgatást, (ugye ami felelősségteljes játék) :-) Mi egy hosszú 10-es csavart használtunk fel szerszám alapanyagnak, és abból alakítottuk ki a cuccot egy asztali köszörű segítségével (szóval még eszterga pad sem kell hozzá, bár azzal biztosan gyorsabban meg lehet oldani).

Az FHP rögzítős rajz alján még van valami csavarszerű dolog, ami nem tudom mi...Ez lesz a házi feladata valakinek, mert mi nem jöttünk rá, hogy mi lehet az...francia nyelvet ismerők előnyben. Ha esetleg az is érdekel valakit, hogy hol találtam meg akkor azt is megpróbálom előbányászni. Egy francia fórum volt, amin úgy tűnt, hogy ilyen témákról volt szó... Annyira nem mélyedtem el a fórumban (lévén, hogy nem is tudok franciául :-) ), de annak nagyon örültem, hogy megtaláltam. Biztos lehet venni is valahol ilyeneket, elvileg ezt is emberek gyártották:-)

- Az eredeti készlet -

Valószínűleg a szervizben gyorsabban megoldanak egy ilyet, vagy pl Stefi mester:-) Dehát mi tábori körülmények közt csináltuk egy szervizhez képest :)

A rögzítőcsap helyes méretekkel (Forrás: http://indafoto.hu/gesszti/image/17889203-8b5628b2)

Szerző: 

K.A.