Tempomat utólagos beszerelése SCENICII-be

A SCENIC II-be gyárilag minden vezeték be lett építve a tempomat / sebesség korlátozó funkcióhoz. Néhány kapcsoló és ellenállás és némi kézügyesség segítségével birtokolhatjuk ezt a nagyon hasznos extrát, sőt, ha a szervizben aktiváltatjuk az üzemmód kijelzését, akkor teljes lesz a funkcionalitás.

Szükséges alkatrészek:

0.25 W fémréteg ellenállások, +/- 5% vagy pontosabb:

1 db. 100 ohm
1 db. 270 ohm
1 db. 900 ohm (910 is jó)

4 db. nyomógomb, CONRAD ciksz: 70 06 22 05 (www.conrad.hu)

1 db. billenő kapcsoló  MS500A ha csak tempomat kell, RET cikksz: 52 00 38 (www.ret.hu)
vagy
1 db. billenő kapcsoló  MS500C ha seb. korlátozó is kell, RET cikksz: 52 00 39

1 kis darab "pontsávos" tervező NYÁK lemez. CONRAD-nál, vagy RET-nél kapható.

 


Az áramkör

Tulajdonképpen két részből áll. Az egyik a tempomat / sebhat ki/be kapcsolása, a másik ezek vezérlése, beállítása.

A rajz felső részén látható a két variáció.


Szerelés

1. Vegyük le a kormányoszlop burkolat alsó részét. Ehhez először ki kell csavarni az alul lévő két csavart. 20 -as  torx csavarhúzó kell. Majd kézzel segítsünk, hogy kipattanjanak a fülek. Ne használjunk szerszámot, mert megsérthetjük a felületet.

2. Az indexkar alatti sötétszürke burkolatot távolítsuk el (Renault ciksz. 82 00 206 733). Ebbe kell beszerelni majd a NYÁK lemezt, ami a három ellenállást, és a négy nyomógombot tartja. Ez az a műanyag alkatrész:

Ha nem akarjuk az eredeti darabot roncsolni, rendeljük meg, kb. 2700 Ft.

3. Amikor kivesszük ezt az alkatrészt látható, hogy bele van dugva a 1546-os csatlakozó. Magát a csatlakozót vágjuk le a három vezetékről, mehet a kukába.

4. Készítsük el a megfelelő furatokat.

5. Helyezzük bele a NYÁKot és a kapcsolót.

6. Forrasszuk rá a kapcsolási rajz szerint a kettő (vagy három) vezetéket a billenőkapcsolóra.

7. A 1519-es csatlakozó a kormányoszlopnál középen van. Jól beazonosítható. A vigyázzunk arra, hogy ezen a csatlakozón van a lufi is. Látható, hogy a tempomat, stb. vezérléséhez szükséges két vezeték jól elkülönül a lufi vezetékeitől. Húzzuk ki a csatlakozót, és vágjuk le a két vezetéket róla, majd dugjuk vissza a csatlakozót. Az alábbi ábrán látható a 1546-os, és 1519-es csatlakozó. Figyeljünk a színjelölésre. Igyekeztem a megfelelő színezést használni, remélem segít.

8. Forrasszuk rá a NYÁK erre a célra kialakított pontjaira a két vezetéket. Igazából mindegy, hogy melyiket hova.

9. Pattintsuk vissza a kapcsoló / NYÁK tartó darabot a helyére, és rakjuk vissza a kormányoszlop burkolatokat. A szerelés végeztével valahogy így néz ki a szerkezet:

Megjegyzések:
1. A NYÁK lemezt a középen látható fekete 3-as csavar tartja távtartóval. Meglehetősen stabil, viszont nem a legszebb. Talán valamilyen ragasztásos, vagy kiöntéses módszerrel szebb lenne.
2. Sokat gondolkodtam a billenőkapcsolón, de nem találtam olyan nyomógombot, ami elférne. Ha nagyon nem tetszik, azt is tehetjük, hogy állandóra kötjük a tempomatot. Ennek persze vannak hátrányai:

- Állandóan világít a tempomat piktogram
- Minden gyújtáskor a "CRUISE CONTROL" felírat jelenik meg a kijelzőn
- Véletlenül meg lehet nyomni valamelyik vezérlő gombot, és a gyakorlatlan vezető esetleg kicsit meglepődhet.
3. A NYÁKRA saját elképzelés szerint tegyük fel a nyomógombokat és ellenállásokat. Mielőtt végelegesen beforrasztanánk, kijelölhetjük a középpontjaikat, és ha belerakjuk a műanyag elembe a NYÁKOT, akkor átjelölhetjük arra a nyomógombok helyét.


TESZT

A billenő kapcsoló legyen kikapcsolt állapotban. Gyorsítsuk fel az autót 30 fölé, mondjuk hármasban. Kapcsoljuk be a tempomatot a billenő kapcsolóval és nyomjuk meg a + gombot. Ha elengedjük a gázt, az autó tartani fogja a pillanatnyi sebességet. A - gombbal csökkenthetjük, a 0 -val tároljuk, és kilépünk a tartó módból, az R-el visszahívhatjuk az utolsó tárolt sebességet. A fékre, vagy kuplungra lépés egyenértékű a 0 gomb megnyomásával. Ha minden működik, menjünk el a szervizbe, és kérjük meg őket, hogy kapcsolják be a visszajelzést. Ezt mindig csak utólag tegyük meg, ellenkező esetben az aktiválást követően folyamatosan égni fog a szerviz piktogram.

Az oldalon leírtakat csak a saját felelősségedre kövesd el! Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérj meg egy szakembert, aki a leírás alapján elvégzi az átalakítást.

Ha kérdés van: szatalibiman [dot] ehc [dot] hu (sz)szatalibiman [dot] ehc [dot] hu (@alibiman.ehc.hu)

(alibi-man, e-mail. Eredeti cikk: http://alibiman.ehc.hu/scii_temp.htm)

 


 

Scenic II Tempomat tükörállító kapcsolóból

Ez a leírás önmagában nem elegendő a tempomat bekötéséhez itt egy olyan lehetőségről olvashatsz, ahol egy tükörállító kapcsoló lett átalakítva a tempomat és a sebességhatároló működtetésére.
A tempomat részletes bekötéséről Alibiman klubtárs fenti leírásából tájékozódhatsz.

Hozzávalók: 1 db tükörállító kapcsoló kb.: 5000 Ft (82 00 107 486)
                     3 db ellenállás                  kb.: 100 Ft
                     4 db mikrokapcsoló         kb.: 200 Ft

A hozzávalók beszerzése után rombolással kell kezdeni a munkát a tükörállító kapcsoló önmagában nem alkalmas a négy kapcsolási műveletre ezért azt alkalmassá kell tenni rá.

Távolítsuk el a fehér hátsó részét emeljük ki a gyári nyáklapot és a képen látható módon ragasszuk fel pillanatragasztóval a mikrokapcsolókat. A felragasztott mikrokapcsolókat a joystick fogja működtetni ezért mindenképp végezzünk próbakapcsolást a joystick-kal!

A mikrokapcsolók beragasztását követően forrasszuk fel az ellenállásokat a megfelelő helyekre majd a két vezetéket vezessük át a nyáklapon kialakított furaton (nekünk kell furatot készíteni).

A nyáklap belső oldalán (a mikrokapcsolók felőli oldal) található áramköröket a fenti kép alapján meg kell szakítani pld.: intarziakéssel átvágni, és a képen látható helyen át kell hidalni (összeforrasztani).

A felesleges kivezetéseket távolítsuk el. Csak 5 db maradjon a kép szerinti helyeken.
A felső 2 lesz a +, -, R, C gomboknak megfelelő kimenet. Ami csatlakozik az 1519-es csatlakozó lazacpiros (rózsaszín) és gesztenyebarna vezetékeihez.
 Az alsó 3 kimenetet a tükörválasztó gomb kapcsolja (jobb, bal, tükör) (bézs, narancs színű vezeték) itt tetszés szerint kössük a vezetékeket attól függően, hogy milyen irányba mit szeretnénk kapcsolni. Pld.: jobb tükör tempomat, bal tükör seb.hat, vagy fordítva. Amire figyelni kell az az, hogy a közös vezeték jó helyen legyen! (Sárga)

 

Amikor minden működőképesnek tűnik és jó irányba kapcsol (joystick) amiről ohm mérővel győződhetünk meg akkor a mikrokapcsolók mögötti részt töltsük ki valamilyen kemény ragasztóval pld.: kétkomponensű eporapid 500 Ft, hogy használat közben a pillanatragasztóval rögzített mikrokapcsolók le ne törjenek a helyükről.
Összeszereléskor a nyáklap belső részéről eltávolított csúszó kapcsolót nem kell visszatenni! (fehér majdnem kör alakú műa.) amit korábban a joystik mozgatott.
Forrasszuk a fel a megfelelő helyre a másik oldalról áthozott vezetékpárat és kész!
Ha az elkészült remekművet az indexkar alatti kis dobozkában akarjuk elhelyezni akkor azt is át kell alakítani az alábbi képeken láthatóan.

 

Az utolsó néhány kép minőségéért elnézést kérek!

És íme a végeredmény!
 

 

Renaultos-550 (e-mail)


Ha nem szeretnénk plusz kapcsolót felszerelni, akkor használhatunk tempomat adaptert is.

 Telamon Glass Kft